REKLAMA I RYNEK

W rzeczywistości bowiem reklama i rynek w pełni kontrolują konsumenta, wręcz go kształtują, a kontrola ta jest bar­dziej głęboka, skuteczna i subtelna niż mogli to sobie wyobrazić wspomniani filozofowie [Bauman, 1995], Tak więc w rozwiniętej gospodarce rynkowej media masowe przyczyniają się do dwojakiego przeniesienia sfery wol­ności indywidualnej – z dziedziny rywalizacji o władzę w dziedzinę kon­sumpcji oraz z rzeczywistości materialnej w obszar kreacji symbolicz­nych. Rynek staje się więc przedłużeniem sfery publicznej i substytutem demokracji politycznej, a indywidualna konsumpcja namiastką party­cypacji społecznej. Trudno ocenić psychologiczne i społeczne implikacje takiego stanu rzeczy, jedno wszakże nie ulega wątpliwości, świadczy on o  dużej podatności człowieka na symboliczne manipulacje, a to podważa drugie z fundamentalnych założeń modelu liberalnego – przekonanie o ra­cjonalności człowieka.

Cześć! Miło mi gościć Cię na serwisie w całości poświęconym rozrywce. Bardzo mi miło, że tutaj trafiłeś i mam nadzieję, że zostaniesz moim czytelnikiem na dłuższy okres czasu! Pozdrawiam gorąco!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)